Sunday 4 January 2015

bandar bersejarah kancanaburi (landasan keretapi maut)

Good morning kanchanaburi...


pagi 2 sesudah matahari terbit di ufuk Timur..Dan on the bike untuk ke Death railway river kwai.. Kul 7.00 pagi aku dah panaskan enjin motor dah...

Showlin bro...terhenti aku tgk Cara mereka...Memang betul2 menghormati sami mereka...mkn kita pun perlu buat perkara yang sama kepada ustaz2 & para ulamak kita...dah moh kita....


Alamak aku lewat le..group trio Geng ducati ni akan ke chiang mai Katanya.mereka akan masuk loas..so bagi chance dia orang bergambar...


My gray versys bergambiran kenangan di river kwai bridge...xdapat nak Kata apa2 1001 kenangan Dan pengalaman solo ride...kalau cuti panjang memang aku naik train ni..masa yang Ada perlu digunakan sebaik mungkin..

Pagi yang menenangkan...jauh Dari kesibukan kota...


Ini dia landasan keratapi maut...Landasan ini mula di bina pads 16 sept 1942 di Nong Paladuk Thailand. Sepanjang 415 km menghubungkan antara Thailand Dan Burma.313 km di kawasan Thailand Dan 112 di kawasan Burma dengan melalui Three Pagoda Pass di Sangkhlaburi kawasan paling utara Kanchanaburi. kerja2 ini menggunakan 30,000 tahanan perang Dan 200,000 buruh paksa Dari india, China, Indonesia, Malaysia, Singapore, Burma Dan Thailand. Lebih 16,000 tahanan perang Dan 100,000 buruh paksa mati semasa membina landasan ini disebabkan pelbagai penyakit Dan masalah kekurangan peralatan perubatan . hasil kajian engineer Dari jepun land as an ini hanya boleh disiapkan dalam masa 5 tahun, tetapi tentera jepun memastikan landasan ini soap do bins dalam masa 1 tahun ++ sahaja..pada 25 Dec 1943 landasan ini sudah siap untuk digunakan. Alamak dah macam webside sejarah la pulak..apa pun nak tau lebih lanjut pandai2 le tanya pakcik Google..just gambaran Je @ basic2 Je yang aku tulis ni.nak lg real datang sendiri le. Cuba bayangkan kalau koorang salah sorang dari mereka...perhhh ngeri beb...yang lalu biarkan berlalu Dan jadikan pengajaran buat kita supaya menjaga keamanan negara. Jadikan iktibar until kita semua. Sambil tu aku pun berborak le dengan solo traveler jgk mcm aku namanya Ramos Dari Spain..memang dia orang ni suka mengkaji budaya Dan Cara hidup sesebuah bangsa dan negara dia menjelajah Thailand sejak 16 tahun lalu dia melihat Dan mengkaji peradaban setiap bangsa do Thailand. Beruntung dapat jumpa dia Katanya Thailand sebuah negara yang sangat unik mcm baca buku cerita...habis satu babak pasti xsabar nak baca babak yang seterusnya.kebiasaanya dia akan habiskan masa 2 bulan di Thailand dalam setahun utk merasai the amazing of Thailand. Boleh berbahasa Spain, German, rusia, Thailand Dan English. Huh aku englis pun tahap paling tinggi sebab tu mat salleh dengar susah nak paham apa aku cakap.hehehehe cita banyan sangat dah ni...kasi belanja gambiran 1 Kali...

Ni la orangnya...Ramos ingatkan Ramones...hehehe..

Bergambar kenangan mana tau 2-3 tahun lg jumpa lagi. Pagi ni dia belanja aku secawan kopi di sini..


Dia dah nak gerak ke hua hin..dengan moto kangkangnya.. Memang orang Sana suka moto paten mcm tu..Kat Malaysia Je suka superbike...bila sampai time ini aku dapat lihat ramai group2 dengan bas Dari Thailand sendiri mungkin Dari bangkok..orang 2 sini memang pemalu..kdg2 rasa mcm asyik diperhatikan Je.... Ke aku yang perasan...perasaan Je kot..udah2 moh on the bike Cari makan...perut melayu...mesti mau Cari nasi lg...kopi je xcukup...

Opppsss Lek lu train dah nak sampai ni...aku kasi belanja la video 1...special utk pembaca tegar ridesantai...

Video train Je pun..enjoy my short video...full version untuk ride in belum siap lagi , tgk pun belum sempat lg....


Bab makan ni aku xberkira sangat cukup la sekadar mengalas perut.
Nasi goreng ok la kedai nya dekat2 area situ jgk...janji bisa mengalas perut....


Selepas burrrrrggg...sambung mengejar sejarah di kancanaburi ni.. War cemetery..ini perkuburan mangas2 kekejaman dalam pembinaan landasan maut.

Bukan tak nak translate tp English aku tarap tinggi nanti koorang xpaham.. So translate sendiri la ye.


Cuba tengok jalan macam berminyak sikit..jom kita...
Kemana lagi ni...kita ke muzium pulak...muzium yang menceritakan penderitaan buruh paksa Dan tawanan dalam menyiapkan landasan ini.Park depan2 pintu masuk tu hajat nak parking sampai kedalam....





Ini semua gambar curi tau ikutkan mmg xleh bawak camera so diam2 le aku snap gambiran until korang..nak lebih real kena mai sendiri le..ikutkan banyan lagi tempat bersejarah yang boleh di lawati.to koorang xbernasib baik sebab memory full aku pun xtau APA yang tak kena dgn HP aku no...gambiran xde LA....maknanya aku kena repot lagi LA....

No comments: